Přihlášení
Nick:
Heslo:
Trvalé přihlášení

Registrace Zapomenuté heslo

Úvahárna - jak jdu na to já

Sdílej na Facebooku

Autor: JPE

Vloženo: 4.12.2009

Publikováno: 4.12.2009 20:36

Kategorie: Úvahy -> .ostatní

Anotace: Necítím se na to, abych radil. Tak jsem jen sepsal pár bodů, kterými se snažím řídit. Body by bylo lepší seřadit v jiném pořadí, ale neměl jsem na úpravy čas, tak to vkládám, tak, jak mě během týdne napadaly. Snad to bude někomu prospěšné

Nevím, jestli mám právo přímo radit, stejně jako ostatní se  zatím učím psát. Proto spíš než rady, napíši, jak při psaní postupuji já, na co se snažím si dát pozor apod.

  
  1. Psaní povídek:

  

  a.)    Nápad, jděte mu naproti. Nelze si sednout nad papír (notebook)  a  začít psát bez nápadu. To většinou nefunguje, alespoň u mne ne. Každý má občas hluché období, kdy se nápady jakoby vypaří. Je dobré umět naslouchat druhým, pozorovat dění, hledat různé varianty řešení osudů. Inspirace je všude kolem nás.  

 

b.)    Při psaní povídek si rozmyslím celou kostru děje, včetně závěru. Teprve pak si sednu ke psaní. Nevymýšlím to až při samotném paní. Jistě, stane se, že ledacos pozměním, napadnou mě různé odbočky, ale kostru mám předem rozmyšlenu.

  

c.)     Tempo děje. U prvních povídek jsem se tím nezaobíral. Nyní již nad tím přemýšlím. Hlavně u delších věcí. Někdy je dobré zpomalit, jindy zrychlit. Dá se to udělat například přímou řečí, změnou stylu vyprávění. Nevím, co k tomu přesně říci, protože se to sám teprve učím.

  

d.)     Styl vyprávění. Může být z pohledu autora, nebo z pohledu osob v příběhu. Pokud je to z pohledu autora, vždy se snažím psát spisovně. Výjimkou může být přímá řeč. Pokud vypráví osoba v příběhu, záleží na tom, o koho jde. Asi by se dala tolerovat i nespisovná čeština, ale moc tento styl nepoužívám. Je potřeba hledat, jednak styl, který vám nejlépe sedí a také styl, který se hodí pro konkrétní povídku.

  

e.)     Čas. Snažím se dodržovat čas vyprávění, pokud začnu v minulém čase, držím se toho. Pokud v přítomném, tak také. Neskáču při vyprávění, pokud k tomu nemám nějaký zvláštní důvod, z času, na čas. (Nemyslím tím čas, kdy se děj odehrává, klidně může být kus povídky v pravěku a kus v současnosti), myslím tím vyprávění v minulém čase, nebo přítomném. (Například: Náhle jsem ji spatřil. Náhle ji spatřím.)

  

f.)      Přímá řeč. Příběh je s přímou řečí živější. Navíc se změní již zmíněné tempo. Přímou řeč je dobré dávat vždy na nový řádek, je to čitelnější. V tomto směru mám u sebe co vylepšovat, zatím ještě moc psát dialogy neumím. Každopádně jsou podle mne dva typy dialogů, jednak, kdy se doslova upřesní, kdo řeč říká, včetně pocitů a nebo můžete použít jen samotný dialog, kdy je už z vět jasné, kdo hovoří. Ten se hodí spíš pro dialog dvou lidí, jinak to je nepřehledné.

 

  

g.)      Opakování slov, jmen, názvů. Napsat ve dvou, nebo třech větách za sebou stejná podstatná, nebo přídavná jména, není dobré. Čeština je bohatý jazyk, pokud chci, aby byla povídka solidní, po napsání celé povídky si to přečtu a opakující se slova se snažím pozměnit.

  

h.)    Vulgarismy. Raději je nepoužívám. Na dobrou povídku se dá upozornit i jinak. Může nastat situace, kdy je vulgarismus v povídce nutný. Opatrně však s tím.

  

i.)      Být. Pozor na toto sloveso. Doporučuji ho zaměnit jiným slovesem, pokud to lze. Příklad: Nakonec jsme byli  zajati – Naše skrýš nám nepomohla, zajali nás. Nebo: Byl to děsný den – Dodnes se klepu, jak s námi tento děsný den zamával apod.

  

j.)      Pravopisné chyby. Sám je dělám. Není to proto, že bych neznal gramatiku, ale jen kvůli nepozornosti, třeba změním text, ale již neopravím související slova. Třeba v povídce Elena jsem napsal „Dopisy se kupily“, pak jsem dopisy změnil na psaní, ale již nechal slovo kupily. Správně má být kupila. Je třeba nechat povídku uležet a přečíst si ji po čase znovu. Jednak po slohové, tak po gramatické stránce. Hlavně pozor na čárky ve větách, na odstavce a na i/y. Kolikrát může být povídka s chybami zcela nečitelná. Nemohu v tomto směru moc rozdávat rady, sám chyby dělám. Pro základní překlepy může pomoci software, který umí opravovat chyby. Třeba word.

  

k.)    Jména postav. Ty se snažím přizpůsobit prostředí a době, ve které se děj odehrává. Pokud se děj odehrává v Praze v české rodině, nedám postavě jméno Xena, Mike, John, nebo nějaké fantazijní jméno, třeba Guixera, ale použiji jména česká. Postavě mimozemšťana bych nejspíš nedal jméno Pepík. I když, naše morče doma se jmenovalo Azor :-)

  

l.)      Závěr povídek. Snažím se něčím překvapit. Raději moc nepíši o smrti, pokud mě nenapadne něco originálního.

 

 

m.)  Chtějte kritiku a to  i tu negativní. Posune Vás to dál. Nereagujte podrážděně na kritiku, kolikrát se může jednat jen o nedorozumění.

  

n.)     Na psaní si udělejte čas a pohodlí.

  

o.)     Věřte si a přejte druhým úspěch. Bude se Vám psát lépe.

    
  1. Psaní básní:
  

Zde nevím co poradit. Záleží na múze. Snažím se experimentovat, hledat nové formy. Nepoužívám říkankové, jednoduché verše. Snažím se, aby byla myšlenka srozumitelná. Nepospíchám, s verši si hraji. Klidně nechám báseň uležet i několik dní. Báseň „Z ptačí perspektivy“, jsem psal asi 15 let. Nevím, co více k psaní básní říci. Snad jen, buďte sami sebou, naslouchejte, pozorujte, vědomě žijte a nápady přijdou samy k vám.

   



Hlasovaní jako ve škole (1 - nejlepší, 5 - nejhorší)Hodnocení: 1 (14 hlasů)

popelllka - 1seniorecek - 1P. F. Zarken - 1
J.Švejcárek - 1Kelt - 1eligio - 1
ukex - 1čiko - 1ivanka.suhinka - 1
DenisaD - 1Hobbit - 1ingridS - 1
Rilifaen - 1lenochod - 1

přečíst později

Komentáře

jpe | + 0 / 0
26.06.2015-0:10
Od doby, kdy jsem psal tento text uplynulo mnoho času. Moc na Pp nyní nepíši, ale Ppčkám stále fandím. Je důležité jít vlastní cestou, psát o tom, co Tě baví. To neznamená, že si nemůže človět nechat poradit, je dobré naslouchat,4 ale pokud je negativních názorů příliš, nemusí to vůbrc znamenat, že je dílo špatné. I když je zde dost kvalitních komentářů, stále je to subjektivní názor a myslím, že tu moc skutečných odborníků není. Tak se nenech odradit, když Tě psaní baví. S každým dalším dílem budeš lepší a lepší. Také bych rád dodal, že literární servery jsou jen odrazovým můstkem, kdo to myslí se psaním vážně, dříve nebo později ho okolnosti donutí hranice literárního serveru překonat. Přeji Ti mnoho úspěchů.
JanaK | + 0 / 0
25.06.2015-17:06
Přečetla jsem si to všechno. Psaní mám strašně ráda. Ale jak mi bylo řečeno, píšu pateticky, kýčovitě a směšně ..
Já tomu říkám emoce .. Jsem hodně emotivní člověk a dráždí mě když se snažím, třeba i dost polopatisticky něco sdělit, a není to pochopeno.

Přišla jsem na tyhle stránky protože mě nalákalo, že jsou vítáni i ti, co prostě jenom rádi píší. K těm i patřím, ale dostalo se mi nemilého přijetí .. Tak to aspoň cítím a už zvažuju odchod protože se tady necítím dobře i když je v popisku, že amatéři jsou vítaní taky ..

Mám ráda i poezii, ale ne všechnu. To, co mám ráda tady ale nenacházím u nikoho. Je mi z toho smutno.
Ráda bych četla o motýlech a prvních ranních paprscích .. o pomněnkách a zpěvu ptáků .. A když sama něco takového napíšu, jsem nazvána směšnou .. Jak najít to, co nikde není?
jpe | + 0 / 0
31.08.2014-19:34
Přeji mnoho inspirace do dalšího psaní.
Fosfor | + 0 / 0
30.08.2014-0:24
Skvělá inspirace pro začátečníka mého formátu. Snad si i něco odnesu :-D
lenochod | + 0 / 0
7.05.2014-23:11
Myslím, že tohle je hodně dobrý návod a zajímavé postřehy. Díky za to, že ses podělil :).
JPE | + 0 / 0
14.01.2013-8:20
Jsem rád, že je toto dílo užitečné, možná časem napíši pokračování, od té doby mám další nové poznatky. Tak ať se Ti psaní daří.
AiHatake | + 0 / 0
13.01.2013-22:52
Wau, opravdu moc dobré rady. Něco mi určitě pomůže :) Stejně asi nikdy nebudu psát tak jako někteří z vás, ale s tímto mi to půjde o něco lépe :)
ingridS | + 0 / 0
23.09.2012-18:26
Jirko, tohle jsi sepsal opravdu parádně, moc mi to pomohlo, díky:-)! Vím, že mám ve psaní hodně nedostatků, např taky mi moc nejdou dialogy atd... Tak jsem ráda, že aspoň nejsem sama:-)1
LucAa | + 0 / 0
30.01.2012-20:07
Taky mi někdy dělá problém přímá řeč. Jinak taky si myslím, že kritika nám pomáha v tom, abychom se ve psaní zdokonalovali. Já osobně nemám ráda, když mě někdo opravuje, ale zase na druhoustranu vím, že mi to v mém díle pomůže a já se o další krok zdokonalím. :)
sonja | + 0 / 0
8.12.2011-22:20
chtěla bych sem zkusit dát povídku, takže moc děkuju za přínosné rady...Budu se sem vracet.
jpe | + 0 / 0
18.02.2011-15:16
To je dobře, Deniso. Tak doufám, že Ti to pomůže ve Tvém psaní.
DenisaD | + 0 / 0
18.02.2011-14:56
Hodně jsem z toho pochopila...
King D | + 0 / 0
12.12.2009-5:54
Čekal jsem od Tebe kvalitní rady a samo že přišly. To s tím slovesem být, mě opravdu nikdy nenapadlo. Díky :o)
jpe | + 0 / 0
8.12.2009-9:31
Jo Hladovče, na čtení jsem zapomněl. To je také důležité.
dahl | + 0 / 0
6.12.2009-22:42
Přehledné, stručné, jasné, děkuju:-) Ono napsat takovýto návod také je kus umění. Vypíchnout to podstané a nevykecávat se o zbytečnostech. Třeba někdo napíše návod, jak psát návody na to, jak psát povídky:-)
hladovec | + 0 / 0 | Kritik
6.12.2009-20:24
Myslím, že jsi to shrnul skvěle.Moc se mi to líbilo.Jen bych přidal ještě jeden bod....Číst, číst a číst, protože ten kdo čte málo nemuže nikdy dobře psát.
Jejda | + 0 / 0
5.12.2009-22:41
Kvalitní úvaha. Podnětné rady! Šup s nimi do oblíbených.:o)
Díky, JPE !
čiko | + 0 / 0
5.12.2009-17:24
stručné, jasné, objektivní,
možná by to chtělo ještě něco přidat k těm básním (jelikož ty jsou pro mě španělská vesnice), tak dva tři body.
miginack | + 0 / 0
5.12.2009-16:48
Hezky si to sepsal,dík za radu.
ukex | + 0 / 0
5.12.2009-16:05
Snad se vším souhlasím a, i když s tím souhlasím, zároveň si uvědomuji, že se tím sem tam vlastně sám neřídím, což je asi špatně:D
Tvé postřehy jsou podle mého dost úderné a chytré, dobře že jsi sem taky přispěl svými radami a myslím, že i když se podle svých vlastních slov "teprve učíš" (copak mám říkat já:), tak jsi tu svými texty už slušnou řádku lidí dávno přeučil:D
S bodem H se naprosto stotožňujim.. jednou jsem v knihkupectví našel knížku, která měla pod titulem napsáno - tato kniha jako jediná na českém trhu obsahuje 600x slovo kurva, 200x do prdele, 300x svině.. atd. tak jsem do ní tedy letmo nahlédl, prolistoval pár stránek a pak se ironicky ušklíbl nad obsahem.. holt tudy cesta opravdu nevede.. Díky ti za rady
Babička | + 0 / 0
5.12.2009-9:13
Díky za rady, člověk si něco ani neuvědomí.
eligio | + 0 / 0
5.12.2009-8:59
JPE, myslím, že jsi příliš skromný. Máš právo radit. Znovu ráno čtené - stejný pocit - jasné, přehledné, srozumitelné pro každého. Toto jsou, podle mě, rady pro ty, kteří hledají stručné, jasné, výstižné informace. Žádné zbytečné kudrlinky. ( Kritický podtext do vlastních řad.)
eligio | + 0 / 0
4.12.2009-22:33
Je to pěkně přehledné, taky tím zatím jenom profičím k dalším úvahám a vrátím se až nebudu mít oči jak tenisáky z Davis Capu.
paniPisalkova | + 0 / 0
4.12.2009-21:56
Jirko, zajímavé. Já ráda nahrazuju sloveso "být" jiným slovesem, případně sloveso ( např.zvonit) nahrazuji citoslovcem (cink, cink).
Básně - není můj šálek kávy, nedokážu napsat.
Kritika - jsem přesvědčena, že p r á v ě negativní kritika autora posune, nastaví zrcadlo. Hodně zdaru!
4.12.2009-21:27
Dobře zpracované a užitečné rady, JPE. Každý to má asi trochu jinak...
Kelt | + 0 / 0
4.12.2009-21:01
Díky, JPE. Tvá porce literárních postřehů a zásad je výživná. Je to fajn. :-)
J.Švejcárek | + 0 / 0
4.12.2009-20:54
Zajímavé a poučné, za 1!
P. F. Zarken | + 0 / 0
4.12.2009-20:47
Zatím jsem to, Jirko, jen profrčel a ke všem Úvahárnám se ještě v klidu vrátím. Ale už teď říkám, že je to hezké. Máš 1***
P. S.: Já mám obyčejný Word 2003 a všechny překlepy mi buď opraví, nebo podtrhne malou vlnovečkou.
seniorecek | + 0 / 0
4.12.2009-20:44
Jirko, jsi moje krevní skupina, samo, že literární.
Gratuluju.(k úvaze)
popelllka | + 0 / 0
4.12.2009-20:43
Jirko, přestože jsi přehnaně skromný:o), tvé rady jsou bohaté a srozumitelně zpracované. Jsem ráda, že jsi se k nám připojil a podpořil tento projekt... Díky:o).

Veškerá díla zveřejněná na serveru Pište-Povídky.cz jsou pod právem autorů, tudíž je nelze kopírovat ani jinak využívat bez jejich souhlasu.